Psikanalist Kuram Üzerinden Bembeyaz Filminin Muhafazakar Göstergelerle Analizi
Özet Görüntüleme: 157 / PDF İndirme: 75
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.11094196Özet
Bu çalışmada, 2021 yılında gösterime giren ve İMDB puanı 6.4 olan Bembeyaz adlı filmin göstergebilimsel yöntem ile analizi yapılmıştır. Barthes, diğer adı semiyoloji olan göstergebilimi yeniden yorumlamış ve düz anlam, yan anlam gösterilen, gösterge ve gösteren ayrımını yaparak mitlerin analizinde kullanmıştır. Barthes, bu yöntemle insanların birbirlerine belli mesajlar gönderdiğini ve bunun da göstergelerle anlaşılabileceğini ifade etmektedir. Bu noktadan bakıldığında sinema da senaryolar üzerinden göstergeleri kullanılarak mitlerle bilinçaltında anlam dünyalarının oluşturulması göstergebilim için eşsiz görsel kaynaklar sunmaktadır. Bundan dolayı sürekli gündemi meşgul eden ve toplumsal yapıda çatışmalara sebep olan muhafazakâr ve dünyevi öğelerin çokça işlendiği Bembeyaz filminde yer alan göstergeler üzerinden bir analiz yapılması sosyal dokuyu anlamada faydalı olacaktır. Film, Bartesh’in göstergebilimsel yöntemi kullanılarak psikanaliz kuramlardan olan yansıtma savunma mekanizması ile analiz edilmiştir. Çalışmanın materyalini Bembeyaz filmi, çalışmanın ana temasını Bembeyaz filminde kullanılmış muhafazakârlık ve farklı yaşam tarzları temalı unsurlar oluşturmaktadır. Çalışmadan elde edilen bulgularda muhafazakâr ve dünyevi göstergelerin birlikte kullanıldığı görülmektedir. Sonuç olarak Bembeyaz filminde muhafazakarlık ve buna karşıt yaşam tarzlarının çatışma içinde olduğu bunun da sosyal yaşamda gerginlikleri artırarak farklı kutuplar arasında uçuruma yol açtığına yönelik göstergelere rastlanmıştır.
Referanslar
Akça, H. (2019). Sürgün ülkeden başkentler başkentine gazi. Türkiyat, (25), 57-86.
Attas, S. N. (1995). İslam sekülerizm ve geleceğin felsefesi. İnsan Yayınları.
Aslan, Z. M. & Aydemir M. (2021), Hasan Ali Toptaş’ın “Bir Gülüşün Kimliği” öyküsüne psikanalitik bir yaklaşım. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (25), 22-39.
Ayaz, Y. Y., Kıvanççı, G., & Safarov, A. (2019). Psikanalitik kuram ve yaratıcılık. Dördüncü Kuvvet Uluslararası Hakemli Dergi, 2(2), 75-92.
Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. Kültür Bakanlığı Yayınları.
Berger, P. L. (1993). Dinîn sosyal gerçekliği. (Çev. Ali Coşkun), İnsan Yayınları.
Bircan, U. (2015). Roland Barthes ve Göstergebilim. Akademik Araştırma ve Dayanışma Dergisi, 13 (26), 17-41.
Çakır, D. (2019). Üç İstanbul romanındaki mekanların Adnan’ın kişiliğine etkisinin id, ego ve süperego bağlamında incelenmesi. Kültür Araştırmaları Dergisi, 1(2), 183-193.
Çağlar, B. (2012). Bir iletişim biçimi olarak göstergebilim. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(2), 22-34.
Çağlar, Bilgehan (2012). Bir iletişim biçimi olarak göstergebilim. Lefke Avrupa Üniversitesi Dergisi, 3(2), 22-34.
Çevirir, N. & Yakışan, S. (1994), Sinemanın tarihsel gelişimi ve izleyici profili üzerine bir değerlendirme. Marmara İletişim Dergisi, 6(6), 131-142.
Çubukçu, İ. A. (1988). Kültürümüzde din. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 30(1-4) (Temmuz 1988), 131-142.
Deely, J. (1990). Basics of semiotics, bloomington. Indiana University Press.
Dorpat, T.L. (1987), A new look at deial and defense. Annual of Psychoonalysis, (15), 23-47.
Freud, S. (1981). Cinsiyet ve psikanaliz (Çev. S. Hilav). Varlık Yayınları.
Cox, H. (1974). The seculercity. PenguinBooks.
İslam Ansiklopedisi. (1994). Şamil Yayınları.
Geçtan, E. (1998). Psikanaliz ve sonrası, Remzi Yayınları.
Gökalp, Z. (1997). Türkçülüğün Esasları (5.bs.), İnkîlap Kitabevi.
Karaca, N. (2009). Türban: bir söylenbilimsel “anlamalama” ve göstergebilimsel “çözümleme” denemesi. Folklor/Edebiyat, 15(57), 293-314.
Kök, S. (2004). Muhafazakarlık. Toplum ve Bilim Dergisi, (3), 117-120.
Mersin, S. & İbrahimoğlu, S. (2021) Masum id, güçlü/sağlam ego ve şefkatli süperego ile insanoğlunu iyileştirmek. Humanistic Perspective, 4(1), 164-176.
Mert, N. (1994). Laiklik tartışmasına kavramsal bir bakış, Bağlam Yayınları.
Morgan, C. T. (1984). Psikolojiye giriş ders kitabı. METEKSAN Yayınları.
Özden, M. (2016). Sekülerliğin tarihi serüveni. Yönetim Ekonomi Edebiyat İslami ve Politik Bilimler Dergisi, 1(2), 59-80.
Özipek, B. B. (2007). Muhafazakarlik Nedir?. Köprü Dergisi, 97.
Rifat M. (2009). Göstergebilimin ABC’si. Say.
Sarıgül, A. (2023). Etin Cinsiyetçi Temsili Üzerine Göstergebilimsel Bir Analiz. Journal of History School, 65, 1406-1430.
Saussure F. (1985). Genel Dilbilim Dersleri. Birey ve Toplum.
Tekinalp, Ş. & Uzun, R. (2006). İletişim araştırmaları ve kuramları. Derin Yayınları.
Tepecik, A. (2002). Grafik sanatlar. Detay & Sistem Ofset Yayınevi.
Toklu, O. (2011). Dilbilime Giriş. Akçağ Yayınları.
Tuzcuoğlu, N. (1995) Psikanaliz kuramı ve özellikleri. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(7), 275-285.
TDK. (2011). Türk Dil Kurumu Yayınları.
Uçar, F. (2004). Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İnkılap Kitabevi.
Vardar, B. (1988). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. ABC Yayınları.
Williams, R. (2021). Kültür ve Toplum. İletişim Yayınevi.
Yıldız, F., & Çelik, F. (2012). Türk Batıcılığının Milliyetçi-Muhafazakârlık Üzerinden Tenkidi: Erol Güngör Örneği. Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 62, 269-294.
İndir
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2024 International Journal of Progression and Development in Education (ijpade)
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.